لقمان، حکمت سلامتی

(LOGHMAN, Wisdom of Health)

در دیدگاه‌ نوین سازمان و مدیریت، حکمت به معنای توان بهره‌گیری بهینه و بهره‌ور از دانش‌های مختلف در حیطه‌های عملکردی گوناگون است. سازمان‌های حکمت‌مدار، سازمان‌هایی هستند که بتوانند از دانش‌های مختلف در مواقع مقتضی به بهترین نحو استفاده و بهره‌برداری نمایند. لازمه تحقق این مهم آنست که سازمان‌ها دائما در مسیری حرکت ‌کنند که به خودشناسی نزدیک‌تر ‌شوند؛ چراکه تنها در اینصورت موفق به شناخت خود و قابلیت‌ها و استعدادهای درونی خود خواهند گردید و به قدرت فوق‌العاده‌ای در فضای کسب و کار دست خواهند یافت. در حقیقت در عصر حاضر، حکمت سازمانی به سازمان‌ها کمک می کند که اولا جایگاه فعلی خود را به خوبی درک کنند و سپس به تمامی نقاط قوت و استعدادهای درونی خود پی ببرند. این شناخت سازمان‌ها از استعدادهای درونی، اهداف و فلسفه وجودی خود و جایگاه اصلی خود در محیط، باعث می‌شود به جایگاهی دست یابند که به‌عنوان پیشرو و الگوی دیگر سازمان‌ها قرار ‌گیرند. حکمت‌مداری در سازمان‌ها، مستلزم توجه و رعایت اصول اساسی ذیل می‌باشد:

– اصل مدیریت و رهبری تعالی‌محور

در سازمان‌های حکمت‌مدار، سبک خاصی از مدیریت و رهبری جریان دارد که تعالی سازمانی استراتژی‌محور را دنبال می‌نماید. از این‌رو، در چنین سازمان‌هایی تعالی سازمانی به صورتی متوازن و جامع‌نگر در کلیه ابعاد و حیطه‌های عملکردی کلیدی و اساسی سازمان دنبال می‌گردد و تدوین و تحقق اهداف و راهبردهای متعالی از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار می‌باشد.

– اصل توانمندسازی سرمایه انسانی

در سازمان‌های حکمت‌مدار، توانمندی‌های سرمایه‌ انسانی در راستای هدفی متعالی همسو و هم‌افزا می‌گردد. در چنین سازمان‌هایی، سعادت انسان‌ها، محور اساسی تعریف هویت جدید افراد و جایگاه سازمان در جامعه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، در این نگرش، ماموریت سازمان به تبع هویت و مسئله اجتماعی اعضای سازمان و بر اساس نیازهای جامعه در آینده تعیین شده و تغییر می‌کند.

– اصل حکمت‌افزایی

در سازمان‌های حکمت ‌مدار، اعضای سازمان می‌دانند که دانش تخصصی را چگونه و با چه ابزارهایی بکار گیرند. به عبارت دیگر، وجود حکمت در اعضای سازمان به معنای بکارگیری مناسب دانش سازمانی در خلال فرآیندهای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اجرا بوده و بدین معنا مبین توانایی استفاده بهتر از دانش در تعیین اهداف مطلوب و دستیابی به آن اهداف است.

با عنایت به اهمیت و جایگاه ویژه مقوله حکمت‌مداری و التزام به اصول اساسی آن در شرکت دارویی و بهداشتی لقمان، این شرکت شعار سازمانی ” لقمان، حکمت سلامتی  را سرلوحه خود قرار داده و در راستای عمل به این شعار، همواره برآنست که بواسطه مدیریت بهینه زنجیره تحقيق و توسعه، تامین مواد موثره دارویی، توليد و عرضه سبد متنوعی از اقلام و فرآورده‌های دارویی منطبق با استانداردهای کیفی در بازارهای داخلی و منطقه‌ای، در راستای ارتقای سطح سلامت آحاد مردم و جامعه هدف نقش آفرین باشد و در راستای تامین منافع کلیه ذینفعان خود اهتمام ورزد و با التزام به حرکت مستمر و پرشتاب در مسیر جهت‌گیری‌های راهبردی خود معطوف به ارزش‌آفرینی پایدار؛ توسعه بازار و ارتقای سطح رضایتمندی ذینفعان؛ بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری زنجیره ارزش؛ ارتقای تعالی فرآیندهای سازمانی و هم‌افزایی سرمایه‌های سازمانی، سطح کيفی و کمّی سبد محصولات خود را ارتقا بخشیده و به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در بازار دارویی کشور و بازارهای منطقه‌ فعالیت نماید.